Total Pageviews

Daisypath - Anniversary

Pages

Sape yg datang jengah tu??

Monday, September 23, 2013

Pengalaman Bersalin Anak Pertama

Assalamualaikum w.b.t
Wah...lamanye x update blog.. 2 bulan setengah blog ni sepi je ..kalau rumah kena tinggal agaknya dah bersawang dah..
Kenapa lama x update blog? why?
tadaaaaaaaaaa....sebab I've become a mommy....
Tanggal 26hbJuly2013, pukul 1:50pm, genap 38 minggu 5hari kandungan aku, maka lahirlah seorang khalifah kecil di dunia ni yang kami namakan Luth Danish (LD). Sedap namanya kan? hehe...Danish maksudnya bijak..
Ok..berbalik kepada tajuk kat atas tu, meh nak habaq sat macam mana pengalaman bersalin aku yg sangat mengujakan tu.. eceeeewahh

Macam biasa, pagi tu aku bangun sekitar 5pg untuk sediakan sahur. So, makanlah aku n En suami dengan khusyuknya tanpa sebarang petanda yg mencemaskan.. Lepas sahur, kitorang sambung tido balik..Pukul 6.30pg aku bangun untuk solat subuh...Ok lagi..x sakit apa2 pun  lagi..elok je lepas solat subuh, aku rasa sakit di perut  masa nak baring untuk tido semula ( hari tu public holiday-Nuzul Quran). Aku biarkan je sebab ingatkan tu sakit kembung perut sebab dah 4 hari aku x buang air besar.. So, ingatkan perut x selesa..Pukul 7 aku dah rasa sakit2..biar je..x bagitau En suami lagi.Aku tahan je sakit tu sampai la pukul 9pg. Bagitau en Suami yg perut aku sakit. Dia tanya , " Sakit nak Beranak ke?'' , aku yg blur pun jawab , ''entah, mana la tau..Xpernah beranak..sakit perut nak berak je kot..'' . dia ajak aku gi hospital tapi aku cakap kat dia , ' Kita tunggu lagi setengah jam.kalau sakit jugak baru kita pergi hospital.'.

Masa tu aku still x buka puasa lagi. Sayang oo sebab serius aku x tahu sakit perut just kembung ke or itu braxton hicks or contraction. Yang buat aku doubt adalah sebab last time, Dr M cakap sakit petanda nak beranak ni akan datang sekejap2...dua tiga hari atau seminggu sebelum nak beranak, akan rasa braxton hicks tu.. bila dah nak dekat beranak iaitu setengah jam sekali kena braxton hicks, baru kena pergi hospital. Aku kompius sebab sakit aku ni serang 2 kali bagi setiap 10minit.. x kan la contraction kot...darah sikit pun x kuar...tanda2 dua tiga hari sekali atau setengah jam sekali langsung aku  x rasa.. x kan langkah bendul kot?? terus2 sakit advance  ni..Hehe..tapi betul la org cakap, sakit nak bersalin ni berbeza bagi setiap ibu..

Ok..dipendekkan cerita, pukul 9.30pg kitorang decide nak pi hospital. Aku buka puasa dengan beberapa teguk air masak dan buah kurma (percuma kfc) 2 biji yang memang aku letak tepi kepala katil. En suami dah turun bawah and aku request suruh dia masak telur ayam kampung separuh masak sebiji. Tak sanggup den nak telan telur mentah..Haha..Bleh memilih lagi tu,..

Dalam pukul 10pg, kitorang gerak ke Hospital P yang jaraknye lebih kurang 18km dari rumah kitorang. Separuh perjalanan, aku terasa ada cairan kuar dari tutt..x bagitau en Suami lagi..rilek dulu sebab aku ingatkan air mazi kot...sebab sikit je...elok lepas  setengah km lagi, kuar lagi ..banyak sikit dari tadi..rasa suam je..x sedap hati ..bagitahu en Suami  , ' syg rasa air ketuban dah pecah kotttt....' . bleh lagi aku rasa2...
en Suami dah kelam kabut, terus tekan emergency lamp n pecut je kereta..langgar lampu merah..Masa tu sempat lagi aku berangan yang tiba2 kena tahan polis sebab break the law, pastu bila polis dapat tahu aku nak beranak terus  polis trafik tu iringkan dengan motor dia yang bergaya tu..muahahahahaha...berangan tol aku..tapi x de ape berlaku la..haha...jarak ke hospital masa tu lebih kurang berbaki 3km je..

Dipendekkan cerita, kitorang tiba di perkarangan hospital and en Suami turunkan aku depan pintu besar. Sempat lagi aku bagitahu dia suruh p parking keta dulu n aku akan tunggu di kerusi lobi..Cool gila..tp, ada dua petugas hospital sambut kitorang..sorang tolak wheelchair and sorang lagi tolong p parkir keta tu untuk En suami..Hospital swasta kan...kalau hospital kerajaan x tau la dorang sambut ke x..ke mati kena cari tempat parking sendiri kat Hospital Besar Ipoh tu..

Nurse tu tolak aku p labor room..while En suami p register. Masa dalam bilik labor room tu, nurse check bukaan rahim. Surprising uolls,,,,,,,,4cm dah buka!!!! Biar betik!! Bukan ke dalam blog ramai share cakap anak sulung ni setiap 1 jam cuma buka 1 cm?? Patut la sakit sangat,..Nurse cakap memang air ketuban dah pecah tapi x kuar banyak...sikit2 je.. Lepas tu nurse cucukkan ubat berak dalam tutttt...dia suruh tahan 5minit...tp lepas seminit aku dah rasa nak terberak gila..aku bagitahu nurse, aku dah nak berak sangat ni..dia suruh tahan..''tunggguuuuu dulu''.....''xtahan la nurse....nak berak sangat dah ni....''
Nurse tu wat muka x puas hati sambil jeling..''ye la ye la..p la''..
Aku apa lagi...terus lompat turun katil masuk toilet hanya lepas 2minit masuk ubat..

Perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...lega yang amat sekali bila semua isi perut kuar...ye la..dah 4 hari kot dok dalam  usus besar aku tu..

Lepas tu nurse cucuk ubat dekat tangan nak bagi contraction lagi cepat..masa tu pukul 11pg. Lepas dia cucuk, Ya Allah.....sakitnya...setiap seminit dah contraction datang..masa tu en suami la jadi penguat semangat..kalau x de dia..lemah den..dibaginya tangan dia suruh genggam kuat2..dia ada offer suruh gigit, tapi x sampai hati..hehehe....masa tu dia dah siap call mak..mak mertua..adik ipar bagi tahu aku dah nak beranak..aku pulak bila contraction datang je mesti menggapai nak pegang tangan dia...terasa mengalir kekuatan bila genggam tangan dia....eceeeewahhh...betol...x tipu..

Pukul 11 lebih, Dr Mimin datang check bukaan. Dah 6cm. Doc check lagi sakit dari nurse.Masa nurse check tadi, gentle je,...Bleh tahan kasar jugak Doc ni..walhal muka lembut jer...cakap pun sopan je..Masa ni aku minum air akar fatimah beberapa teguk. X nak minum awal2 sebab org kata nanti contraction berganda2 sakitnya...

Sakit  memang x tahan sangat..org kata, sakit nak beranak ni yg kedua sakit lepas sakit nak mati..x tahu la betol ke tidak. en suami dah pasang bacaan Quran dan surah yasin guna telefon ..Lega sikit dengar ayat2 suci..
Nurse asyik masuk tanya aku ada rasa sakit macam nak berak x? aku cakap x de..dia check bukaan dah 7cm..Doctor dah lebur p bilik sebelah..ada amoi pun nak bersalin jugak..

Masa nurse check bukaan 9cm, dia tanya lagi. Aku cakap xde rasa nak berak pun..
Then..dia tinggalkan aku n suami berdua je..most of the time dalam labor room tu, memang  banyak ditinggalkan je...masa dah sakit gila, aku cakap je kat suami,...dah rasa nak berak ni ( padahal belom...aku just nak bg doc n nurse masuk  layan aku plak..)..dia p panggil nurse..
Bila nurse check, dia kata dah buka 10cm.Masa tu lebih kurang pukul 1.20pm..2 jam lepas induce ubat..6cm ke 10cm dlm 2 jam? Waktu yg paling mencabar sekali..dah siap minta ampun kat suami n mak semua...hehe

Doc masuk n check, kata dah nampak rambut. Dr Mimin suruh En Suami tengok sekali...malu....hoooooo..
en suami dengan excitednya, 'Yang, dah nampak rambut baby ...teran yang..'..

Bermula la episod aku meneran..bila sakit je teran..terasa yg aku terberak and terkencing..rasa malu then aku stop teran..tapi bila sakit..aku teran lagi. pukul 1.40pm macam tu, aku dah x larat nak teran..ye la..makan kurma dengan telur sebiji je..mana nak ada tenaga...Doc suruh suami bagi aku minum..aku request nak makan buar kurma yang memang aku bawak...
Haha....ada ke org lain yang makan masa  proses beranak? Doc layan kan je..dia suruh suami aku cubit kecil2 suapkan aku..

Sepanjang2 waktu aku  bersalin tu, surah yasin terus dimainkan..bila dah habis, Doc tu  siap cakap,''eh, dah abes ke?''..En suami ulangkan balik bacaan tu..

Dek sebab penat sangat , aku hampir tertidur masa proses beranak a.k.a bersalin tu. Suami n doc kejutkan x bagi tidur...dorang suruh aku teran..aku wat bodoh je sebab memang dah x larat sangat...Doc cakap sayang kalau nak kena vacuum sebab kepala baby dah nampak...Bila doc bagi semangat and suami bagi semangat x jalan, tiba2 ada satu ayat doctor ni yang strike aku macam kena panah halilintar gitu,dusssssssshhhh...

''M.., jgn rehat lama sangat. Nanti baby naik balik''

Terus aku bersemangat balik. bukan sebab takut baby lemas ke , komplikasi ke ape. tapi sebab aku  x nak usaha aku dok meneran dari tadi wasted macam tu je..nanti aku kena start dari mula balik..penat doooooohhh..

So....

iyarkhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...aku teran sekuat hati( jerit dalam hati je la) and sepanjang yang boleh..Doc asyik cakap,'' bagus M..u can do it....teran lagi M..''. suami pun 2x5..
Aku x peduli dah dia cakap ape...yang aku tau, aku cuma nak teran bagi penderitaan ni cepat berakhir.

finally..
Alhamdulillah..akhirnya berjaya kuarkan kepala baby,  Dr Mimin terus seluk masuk tangan and tarik kepala baby...Terasa doc tarik  ...mula2 dia tarik kepala...pastu stop few second..and then continue tarik semua..dia gunting bahagian tutttt pun aku x sedar..En suami tgk masa doc gunting tu...(dia leh berlagak cakap, xtakut pun...sbb kawan2nya kata gerun tgk masa gunting perinium tu..).
Pastu doc tarik uri plak..terasa licin n laju uri kuar...

Doc letak baby atas dada aku n suruh tengok jantina...
SSSooooooooooooo cute...putihh...merah....n comeyyyyyyyyyyyyyyyy sangat.....baby boy..3.0kg
ingat lagi first ayat aku,
'' Kenapa kepala dia mcm tu?  (Lonjong)''
doc ckp nanti dia akan elok sendiri..rupanya sebab doc tarik kepala baby tadi..Oooooo..
Welcome to the wold , my lil' baby..




Lepas tu mula la sesi menjahit... x rasa sakit langsung sebab dah kena bius masa perinium kena gunting tadi..cuma bila doc tarik tu macam ada rasa ngilu sikit..tapi x sakit pun..kwn  aku yg bersalin d goverment bgtau dia kena jahit hidup2 di perinium without bius.apekah??betulkah???Si suami temankan kejap je..pastu dia dah lebur pi azankan baby n tengok baby..siap amik gambar n rakam video baby lagi..
Malam tu dalam pukul 8pm baru aku try susukan baby..tp xde susu kuar pun...hehehe

Ada yang bertanya, apa tips aku bersalin dengan agak senang? Senang ke? hehe...x de tips ape pun...cuma aku ada gak buat senaman kegel(jarang2), ada minum coconut virgin oil masa dah 36minggu lebih jenama Tanamera,, ada buat urutan dekat perinium..pendek kata, tips2 dalam google ni aku dah cuba semua..hehe..tapi, aku ni biasalah, ..x istiqamah..aku buat bila teringat je...
Lagi satu, aku ni kira banyak berjalan jugak..sebab ofis tempat keja aku jauh dari tempat parking kereta...mau dekat 15minit jugak aku jalan hari2.,...tu tak termasuk pergi kantin or pergi main ofis untuk meeting lagi....sigh....

So, kesimpulannya, sebenarnya semuanya adalah ketentuan Allah s.w.t..doa lah banyak2 tiap kali lepas solat..minta dipermudahkan..hanya Dia yang boleh membantu pada saat getir tu.. jujur aku katakan, waktu sakit contraction tu, memang akal kita dah hilang pertimbangan...masa tu dah x boleh fikir apepun..
 
bila suami aku suruh istighfar..aku istighfar..
bila dia suruh mengucap..aku mengucap...
bila dia suruh sebut Allah..aku sebut Allah..
patutla org dah dekat nak mati ni kita kena bisikkan kalimah Lailahaillallah...sebab dia dah x leh nak fikir ape dah..cuma bertarung maut je masa tu...

Berakhirlah sudah citer yang panjang lebar amat ni...sekadar perkongsian..and juga peringatan untuk diri sendiri...

The End..

7 comments:

mamasyafi said...

Tahniah..sure baby dah besar kan skrang..hehehe
sy dlm pamtang lg..anak no 3 :-p

mawar yus said...

Tq....dah nak masuk 9bln..tahniah jugak..selamat berpantang...

Anonymous said...

tahniah... : )

Anonymous said...

Tq share....

fazliana said...

Seronoknye baca kisah sis. 😊

Anonymous said...

tq

cheng yen may said...

Nice. Thanks for sharing