Total Pageviews

Daisypath - Anniversary

Pages

Sape yg datang jengah tu??

Friday, February 6, 2015

Mati itu pasti!!

Assalamualaikum...


Terngiang2 di telinga ayat Ustaz Kazim Elias..
' Bila kita dalam kubur esok2..x ada sape boleh tolong kita', Mcm tu la lebih kurang ayat dia.

Dia cakap, mAsa kita hidup, elektrik xde.. kita leh kol TNB.
Kereta rosak, kita leh panggil org tow.

bla..bla..
mcm tu la perumpamaan dia bagi..

nanti kalau kita dah dlm kubur.. gelap gelita.. x leh panggil TNB pasang lighting.
Kalau kita kena seksa dm kubur, kita x leh repot polis dtg tlg..
Kita x leh panggil mak..pnggil ayah...suami..or kwn2..
Ko hadap la seksaan tu smpai hari kiamat nanti...seksa kubur tu amatla pedih...
uwaaa..takutnye.....di pukul smpai ke perut bumi... di belit ular besar... dihimpit kubur sampai patah tulang belulang....masa tu menyesal xdak guna...dah terlambat wehhhh...Astaghfirulah..takutnye nak mati...takutnye nak hadap seksaan tu...


UKE kata lagi.... kalau kita terlepas dari seksaan kubur.. Insya Allah urusan pastu akan senang lenang... kubur lah penentu kemana hala tuju kita pastu..kalau dlm kubur pun dah kena bantai..agak2 di pdg mahsyar macam mana.. d titian sirat mcm mana..???masuk neraka ke syurga??

2 3 hari ni aku dok ingat menda ni je...may be sebab pembawakan budak..takut n cuak nak beranak..org kata..beranak ni umpama kita berjuang antara hidup n mati...


Aku tanya En Suami...kalau aku mati mcm mana?
' B kawen lain' , cis lakiku...
tp pastu dia ckp balik...'takpe..leh masuk syurga.. syahid kecil'...


Pastu ada org kata lagi...''xpe.kita org Islam..pengakhiran nanti..kita akan dapat masuk syurga jugak.. Mula2 memang kena seksa utk semua dosa yg kita buat..lepas tu..seluas langit dan bumi syurga yg kita akan dpt walaupun kita org last masuk syurga.'

Memang la betol kengkawan...tapi....UKE kata lagi..sehari masuk neraka tu bukan sekejap...( sila baca dgn nada suara UKE).lama ye...sehari di neraka x sama dengan sehari di dunia. Org yg dicelup sekejap je dlm neraka, boleh lupa semua kenikmatan di dalam syurga yg dh dia rasa..tu perumpamaan hebat utk azab neraka. Betapa manisnye syurga, boleh lupa semua lepas masuk neraka sat..ni kan sehari..2 hari..seminggu..setahun? seribu tahun????

Azab api neraka paling pedih pun pakai selipar dr api neraka..menggelegak otak...ni kn yg nk p berendam dlm api neraka yg panastu..

Ish...ish....

Takutnye..
Bak kata Ramlee awang mursyid:' Mati itu PASTI!!'

Marilah sama kita muhasabah diri di hari Jumaat yg penuh barakah ini

Sekian tazkirah dr Ustakzah M...